Apaga y vamonos
http://www.apagayvamonos.net/#index
A www.lamalla.net
Apaga y Vámonos obre el Docúpolis 2005
Un documental denuncia el desallotjament dels maputxes per una central d’Endesa
Àlex Domínguez (laMalla.net)
L’any 2004, Endesa va inaugurar la tercera presa més gran del món en el curs del Biobío, un riu xilè que neix als Andes i desemboca a l’oceà Pacífic. Fins allà es va desplaçar el cineasta barceloní Manel Mayol, que volia captar l’impacte ambiental de la construcció i, sobretot, la situació en què quedava el poble maputxe. El rodatge va donar lloc a un documental molt crític amb l’actuació de la multinacional espanyola, que ara arriba a Barcelona per inaugurar el festival Docúpolis al Centre de Cultura Contemporània (CCCB). Apaga y vámonos, que es projecta aquest dimecres, ha rebut premis per allà on ha passat.
El director català Manel Mayol critica durament Endesa per la construcció de la presa de Ralco a través del testimoni dels maputxes, que van haver lluitar per les seves terres, i finalment en van marxar. El film denuncia una violació dels drets humans i l’impacte ecològic de la central qualificant la companyia elèctrica com un dels principals culpables del canvi climàtic.
Apaga y vámonos és un dels documentals seleccionats per participar en el Docúpolis 2005, que arriba a la seva cinquena edició amb 70 títols en cartell. D’aquests, un total de 40 competiran en la secció oficial, que es divideix en les categories de millor documental, millor curt i opera prima.
El Festival Internacional Documental de Barcelona, que organitza un any més el col·lectiu Tercer Ojo, ofereix una programació diària entre el 5 i el 9 d’octubre. A banda de la projecció dels reportatges seleccionats que opten a premi, els assistents poden visitar les activitats paral·leles al CCCB.
Una d’elles és la retrospectiva d’autor dedicada al cineasta brasiler Eduardo Coutinho, que rebrà el premi honorífic L’home de la càmera pel seu retrat “sensible i profund” de la marginalitat a les favelas del seu país. S’hi projectaran els seus títols Santo Forte, Cabra marcado para morrer, Edificio master, Peöes i Babilonia.
El Docúpolis 5 també fa una mirada cap el documentalisme històric per segon any consecutiu a través de l’espai Versió catalana. La selecció Off Docúpolis sense anestèsia, amb experiències de risc darrera de la càmera, i el Rescat, que recupera autors oblidats, completen l’oferta d’actes paral·lels.
Podeu consultar la programació del Docúpolis per als dies 5, 6, 7, 8 i 9 d’octubre en aquest document en format PDF.
Publicat 5/10/2005 - 8:00h
0 comentari/s:
Publica un comentari a l'entrada
<< PÃ gina principal